HAJI

Haji ialah mengunjungi Baitullah di Mekah dalam Bulan-bulan Haji dengan mengerjakan Rukun-rukunnya seperti Wukuf, Tawaf, Saie dan lain-lain. Ia difardhukan Allah pada Tahun 5 Hijrah keatas setiap orang Islam, lelaki dan wanita yang berakal, baligh dan berkemampuan. Haji adalah salah satu 5 Rukun Islam. Firman Allah swt bermaksud, “Dan sempurnakanlah Haji dan Umrah kerana Allah” (Al-Baqarah:196).  “Dan untuk Allah, wajib ke atas manusia mengerjakan Haji di Baitullah (Kaabah) bagi sesiapa yang mampu sampai ke sana. Barangsiapa yang engkar, maka Allah Maha Kaya (tidak memerlukan) dari semesta alam” (Ali Imran:97). Sabda Rasulullah saw bermaksud, “Haji yang Mabrur, tiada balasan baginya selain Syurga”.

Seseorang yang berhasrat untuk menunaikan ibadat Haji mestilah membuat persiapan-persiapan penting ke arahnya. Ini termasuk menabung wang sehingga mencukupi, menjaga kesihatan badan, membaca dan menghadiri kursus-kursus berkenaan ibadat Haji dan memilih pembimbing dan rombongan yang sebaiknya yang dapat memimpin bersama-samanya menjalani ibadah yang besar dan panjang ini ke arah mendapat Haji yang Mabrur.

Sila klik di kolum sebelah kiri mengenai :

(1) Panduan Ibadat Haji.

(2) Pakej-pakej Haji.

Terima kasih.

47 Respons

  1. Berminat untuk daftar haji Suami isteri Tahun 1429 Hijrah

    • sempat ke saya utk mendaftar bagi tujuan haji tahun 2010?
      saya dan isteri berhajat menunaikannya.

      • Sila berikan Alamat dan Email address.

        kenapa dalam web hajiumrah.com tiada alamat dan email?

        khalid
        019-381-3838

      • Saya telah mendaftar utk menunaikan haji dan akan pergi pada 2035 Masehi. saya juga adalah seorang bekas tentera dan telah mengisi rayuan utk menunaikan haji melalui PBTM Untuk tahun1436 Hijrah pada bln Okt 2013 .Utk maklumat tuan simpanan saya masa kini serta isteri ialah RM 14000.00 .Soalan nya memandangkan kesihatan saya agak kurang memuaskan akibat kemalangan pada 1999 jadi adakah kuota utk pesara tentera. utk menunaikan haji dan adakah rayuan saya diterima dan bagaimana utk memeriksa adakah surat rayuan diterima dan masa bila saya utk memeriksa rayuan saya.

      • Boleh dapatkan contoh Surat Rayuan di Pejabat saya 06-764 0010.
        Rayuan diserah sekarang. Jawapan diketahui dalam bulan Ramadan iAllah.

  2. Saya berminat daftar haji suami isteri pada tahun 2009. Bolehkah tahu pakej yang disediakan, berapa anggaran untuk 2 orang- saya & suami

  3. ASSALAMUALAIKUM

    Tuan,

    Saya dan isteri berhasrat utk menunaikan fardhu hj tahun 2010.
    Berapa kah anggaran kos perbelanjaan keseluruhan pergi dan balik mengikut pakej yang tuan anjurkan ini.

    Terima kaseh.

    SAHID

  4. saya ingin tahu bila kursus haji di sungai petani kedah untuk tahun 2009

  5. Saya dan suami berminat untuk menunaikan fardhu haji pada tahun 2010. Saya telah mendaftar dengan tabung haji, bagaimanapun giliran saya pada 2016. Berapa kah anggaran kos perbelanjaan keseluruhan pergi dan balik mengikut pakej yang tuan anjurkan ini. Apakah tindakan sya yang seterusnya…saya berada di Kulai, Johor…ada ke cawangan tuan yg terdekat di sini.

  6. Saya telah mendaftar dengan tahung haji pada 2007.Seandainya saya ingin menunaikan haji pada tahun 2009/2010 adakah saya perlu membuat rayuan dan bagaimana caranya?

  7. Saya mempunyai digital Al-Furqan, di lengkapi dgn ruang muat turun menggunakan SD/MMC max 2GB. Sekiranya tuan ada jual panduan VCD Haji Lengkap, saya ingin membeli nya di siapkan muat turun ke dlm SD/MMC. Saya akan membeli SD/MMC tuan untuk di tonton & pelajari dgn menggunakan digital Al-Furqan saya. Berapa kah harge SD/MMC tersebut. Sekian terima kasih.

  8. saya dan isteri ingin menunaikan haji pada tahun 2009 ini. berapa kah harga pekej haji untuk kami 2 orang.

  9. Assalamualaikum. Saya amat berhasrat menunaikan hj bersama ibu bapa & suami tahun 2009M/ 1430H. Imur Ibubapa (60&70) Telah membuat rayuan kepada LTH. Insyaallah akan hadir kursus Mac ini. Dapat maklumat Ust Halim dari rakan yg tunai hj 2008 & ingin dapatkan khidmat ustaz. Mohon maklumat terperinci pakej hj. TK

  10. Assalamualaikum,
    Saya berminat dengan pakej haji yg ditawarkan oleh syarikat ustaz. Saya telah menghantar surat rayuan haji 1430H. Saya ingin bertanya mengenai proses pendaftaran seterusnya. Saya juga ingin bertanya mengenai kursus haji, adakah ada dijalankan di Kuantan?
    Sekian, terima kasih

  11. Assalamualaikum wbt

    Saya dan suami bercadang menunaikan haji pada tahun 2010. Kami sudah pun mendaftar di TH tahun lepas. Surat Rayuan telah dihantar awal Mac lalu. Pada pendapat ustaz adakah kami peluang untuk pergi pada 2010. Bolehkah kami mengikuti kursus haji tahun ini?

  12. Assalamualaikum.
    Saya mencadangkan supaya Borang THSW-07 diupload ke web ini supaya boleh dimuatturun atau dicetak.
    Saya telah menerima borang yg diposkan & akan hantar semula dgn kadar segera. TK

  13. Salam ustaz. Saya telah berkomunikasi dgn Tn Hj Azhar pagi ini memaklumkan keputusan rayuan yang saya hantar ke LTH telah DITOLAK (saya&suami) manakala ibubapa saya belum dapat jawapan. Rayuan dikemukan dlm satu surat. telah difax utk tuan sebelum ini. Saya amat berharap kerjasama pihak ustaz. Borang THSW-07 belum dimajukan kerana menunggu ibubapa dtg utk thumbprint. 0133976632.

  14. Salam Ust,

    1. Pakej mana yang Ust Halim bawa ye? Atau ada pakej khusus ke yang ustaz bawa?

    2. Kursus intensif akan di buat bila dan di mana? Untuk makluman saya masih lagi dalam status rayuan manakala isteri saya telahpun ditawarkan. Sekiranya saya memilih Mitra adakah rayuan saya akan terjejas?

    3. Seorang pembimbing akan membawa berapa orang?

    4. Apa beza antara perkhidmatan khas muassassah dengan biasa?

    5. Mitra Kemabra akan menggunakan Penerbangan mana ye?(adakah MAS, Saudi etc?)

    6. Di bawah Mitra kembara semua jemaah bila bertolak kelak kena berkumpul Kelana Jaya jugak ke?

    7. Kami dah memilih THTS sebelum harga baru dikeluarkan, bila harga baru dikeluarkan dan setelah kami baru dapat makluman mengenai pakej Ust Halim, sekiranya kami ingin menunaikan haji di bawah pakej Ust kami kena maklumkan THTS dan muassassah dulu ke ataupun pihak Mitra Kembara akan uruskan?

    8. Urusan Korban dan Dam di sana akan diuruskan oleh pihak MItra Kembara ataupun macam mana ye?

    9. Berapa anggaran duit poket yang perlu di bawa selain dari bayaran kepada PJH

    Terima Kasih

  15. salam terima kasih ust

    Nak Tanya lagik.. maaflah kalau banyak tanya harap tak mengganggu..sebab tgh mensurvey lagik harap harap dapat finalise minggu ni

    a. Macam hotel di Makkah dan Madinah tu memang dah confirm ke jemaah akan menginap di Ufuk Fateh2/Safwah safir di Madinah Hotel; Safir AsSaha? Kalau bertukar hotel biasa hotel apa yer?

    b. Nanti bila di sana akan ada ke bimbingan (eg. Raptai ek apa ke) untuk jemaah cth di bawa dulu ke arafah ke jamrah etc. Sebelum hari wukuf sebenar dan hari melontar sebenar

    c. Program pengisian masa wuquf di sana biasanya macam mana ye kalau ikut tahun tahun lepas? Semua jemaah Mitra akan berkumpul di bawah satu khemah dan mendengar pengisian dan ibadah dibawah bimbingan ust atau macam mana ek? Kalau yang ambil PKM akan terpisah ke daripada ustaz?

    d. Memandangkan penerbangan akhir jemaah akan ke madinah selepas musim haji di sana akan ada pengisian lagi ke?

    e. Program selepas haji macam mana ye? Macam lawatan di makkah ke mana? Lawatan ke madinah ke mana? (kalau ikut tahun tahun lepas)

    f. Kalau ikut tahun tahun lepas purata berapa ramai ek jemaah ust bawa?

    g. Pejabat di KL ada ke? kalau ada bukak sampai pukul berapa ye? Kalau Hari Sabtu & Ahad sampai kul berapa? Ingat nak cuba pergi sana sebelum finalise kut kut nak tanya apa lagi. Kalau di Seremban bukak sampai kul berapa?

    h. Pakej RM 17890 tu penerbangan hujung tu masih ada lagi kan? Kalau nak minta di madinah dan makkah maksimum 5 orang akan ada kos tambahan ke?

  16. Bolehkah saya guna duit biasiswa yang saya simpan untuk pergi haji?

    Antara syarat saya boleh ambil biasiswa adalah saya mesti bekerja dengan kerajaan untuk beberapa tahun.

    Bolehkah saya guna duit tersebut sebelum saya habiskan tempoh wajb saya bekerja dengan kerajaan untuk pergi haji?

    Terima kasih.

  17. a’kum ustaz..
    saya ada ahli keluarga yang tidak dapat membuat passport kerana muflis. bolehkah saya menbuat upah haji bagi pihak beliau?
    wasalam

  18. Salam

    Ust,

    1. Saya dan Isteri telah mendaftar untuk menunaikan haji dengan Ust (Insya Allah)

    2. Kalau kami nak ikuti kursus yang ust kendalikan sekarang boleh lagi ke? atau tunggu sahaja bila ust buat kursus intensif nanti?

    3. Kalau tak keberatan memandangkan kami tak biasa dengan kawasan seremban pihak ust boleh kongsi/tunjukkan cara/ upload peta bagaimana dari KL nak ke

    a.Masjid Jamek Sikamat,(tempat ust buat kursus haji tu)
    b. Pejabat Mitra Kembara

    Tkasih Banyak

    Faizal

  19. Assalamualaikum..saya telah mendaftar dengan tabung haji dah 3/4 tahun yang lalu…kalau ikut turn yang tbg haji bagi pada 2015 baru saya boleh pergi..Baru-baru ni isteri saya juga menyatakan hasrat nak pergi haji bersama dengan saya..sebelum ni saya daftar sorang sahaja…macamana nak buat ust?adakah boleh dia daftar dan join dengan saya?atau dia kena tunggu giliran yang lain pula>>
    Terima kasih atas jawapan…yusri.

  20. Salam Ustaz,

    Saya berhajat untuk hantar ibu dan bapa saya menunaikan haji pada tahun 2010.

    Ibu bapa saya tinggal di pontian Johor. Apakah prosuder untuk membuan permohonan ini. Mohon emel saya semula memandangkan saya kini tinggal di luar negara.

    Terima kasih,
    ~Kaisah

  21. ustaz, adakah pekej ini berlainan dengan sekiranya permohonan diterima oleh TH (melalui muassasah) tahun ini, bolehkah mendaftar utk pergi melalui pakej?

  22. Salam Ust.

    Saya dan suami berserta seorang anak bercadang utk ke tanah suci pada tahun 2010 M. Kami telah mendaftar dengan Tabung Haji, namun dimaklumkan bahawa giliran kami adalah pada tahun 2018. Perlukah kami membuat rayuan secara sendiri ataupun pihak agensi di mana kami bercadang mengambil pakej darinya yang akan merayu bagi pihak kami? Apakah peluang kami?
    Sekiranya kami ingin menginap 3 beranak sepanjang di Madinah dan Mekah, adakah pakej tuan menyediakannya?
    Adalah potongan harga buat kanak-kanak berumur 12 tahun?

  23. SAYA INGIN BERTANYA BAGAIMANAKAH CARA UNTUK MEMBUAT RAYUAN BAGI MENUNAIKAN FARDHU HAJI BAGI TAHUN 2010.

  24. askum ustaz..
    saya dah daftar haji melalui online.dan kakitangan TH ada call saya utk confirmation.jadi,pmohonan saya dh berjaya.suami sy pula daftar d TH cawangan putrajaya utk naik haji bersama saya.tetapi sy cek dalam online,nama suami sy belum didaftarkan.macamana tu ye?

    soalan kedua:kalau diikutkan tahun saya layak haji tahun 1435H.tp kalau boleh,kami nak percepatkan kpd thn 1431H atau 2010M.macamana contoh surat rayuan tu?
    syukran

  25. Asalamualaikum ustaz, saya dah mendaftar dengan tabung haji baru baru ini.tarikh jangka pergi 2028.Bagaimana kah caranya untuk saya pergi pada tahun depan.

    terima kasih.

  26. Assalamualaikum Ustaz.

    Bolehkah ustaz terangkan perbezaan ketara antara muassasah dgn pakej swasta.

    Bolehkah mereka yg pergi haji melalui muassasah memilih untuk mengambil Pakej Khas Muassasah semasa di Mina nanti?

    Terima kasih.

  27. saya n suami berhasrat daf ke mekah, berapakah kos pendaftaran?

  28. Assalamualaikum

    saya berminat untuk menjadi agen travel syarikat tuan. Saya di perlis. Seandai boleh sila contact saya 0134805966. Satu lagi saya adalah pengeluar t shirt labuh muslimah FQ. Saya ada memasarkan t shirt putih labuh untuk bakal haji dan umrah. Seandai ustaz berminat sila hubungi saya. Kain dari bahan cotton yang selesa di pakai

  29. saya perlukan maklumat lanjut untuk pendaftaran pakej haji bilik berpasanagan (2 orang). Saya dan isteri telah mendapat pilihan untuk hajai tahun 2010
    tel: 0134390252

  30. Salam.
    Dimanakah tempat pnginapan semasa di Mina, adakah bersama khemah Muassasah atau khemah khas Mitra. Selain tambang KL-Jedah & balik, makan dan lodging, apa-apakah lagi yang termasuk dalam bayaran pakej?

  31. Assalamualaikum,

    Boleh saya tahu dimana boleh saya refer jadual pergi balik penerbangan jemaah haji 2010?

    Specificnya, bilakah KT30 akan tiba di Malaysia?

  32. bolehkan kita membuat derma ikhlas dalam bentuk duit/wang pada rakan sekerja yg pergi menunaikan haji .

  33. Assalamualaikum…

    Saya ingin nak bertanya boleh kah saya mengupah Haji untuk Arwah Ayah saya yang mana dia telah mengerjakan haji dahulu?
    Mana yang lebih afdal mengupah haji atau Umrah sahaja?
    Boleh kah pihak tuan mengirim borang Upah Haji melalui email.

    Sekian Terima Kasih

    ABDUL RAZAK BIN UNI
    HP : 0105453654/0168504318
    LOT 2098, JLN KPG PANGKALAN LUTONG,
    98100 LUTONG, MIRI,
    SARAWAK

  34. Assalamualaikum ustaz,saya dan suami berhasrat mengerjakan haji tahun ni,adakah kami perlu mengambil pakej pasangan atau tidak perlu,jika mendaftar sekarang bila keputusan kita dapat ketahui.terima kasih dan mohon ustaz doakan agar niat kami di makbulkan ALLAH YANG MAHA ESA.

  35. Assalamualaikum ustaz,

    Kedua ibubapa ada hutang rumah yg tidak mampu dbyar lagi hanya menunggu perintah mahkamah untuk muflis. Sementara belum dpt perintah tersebut, bolehkah sy daftarkan dan hantar ibubapa saya pergi haji. Hutang tersebt byk rm200k jd sy bole byrkan ansur2. Tapi memandang umur kedua2 sudah 57thn, sy berniat utk menghantar mereka dengan duit saya dan sy akan sambung byr hutang tersebut. Apakah hukum haji mereka?

    T.kasih

  36. Salam Maulidur Rasul.
    Abg kandung saya, masih belum pernah berumahtangga..Umurnya akan menjangkau 60tahun pada bulan Mac 2011. Beliau tidak bekerja dan menjaga ibu kami di KL. Hasrat saya utk menghantar beliau menunaikan haji. Tapi mengikut gilirannya ialah pada tahun 2016….Wang simpannya sendiri telah mencukupi (bukan dlm akaun tabung haji) untuk ke tanah suci, kesihatannya pun ketika ini sihat walafiat. Bagaimana caranya agar hasrat suci ini dapat dipercepatkan. Selain dari doa apakah cara lain yang dpt membantu beliau? Bolehkan saya daftarkan dulu dengan syarikat Ustaz sebelum saya membuat rayuan ke TH atau hanya menunggu tawaran dari TH? Harap dapat Ustaz memberi cadangan. Terima kasih.

  37. Assalamualaikum Ustaz,ibu mertua saya kena strok lebih 15 tahun lepas.Sekarang beliau lumpuh sebelah badan dan berkerusi roda.masih mengambil ubat dari hospital.beliau perlu diuruskan oleh orang lain untuk urusan seharian.Soalan saya,bolehkah beliau dibenarkan mengerjakan haji.Bolehkah kami tinggal sebilik dengan suami & bapa mertua kerana untuk bantu dia bangun,saya tak mampu mengangkat dia.hanya suami yang boleh.Bolehkah pihak berkuasa disana membenarkan orang sakit seperti beliau mengerjakan haji.Saya cuma bimbang suami tak dapat tinggal sebilik sebab segala urusan suami perlu angkat beliau.saya juga bimbang beliau tak dibenarkan mengerjakan haji atas sebab keadaan beliau yang lumpuh sebelah badan.

  38. Assalamualaikum ustaz,

    Ibu bapa saya mengharapkan saya menunaikan haji bersama mereka. Saya tiada masalah namun saya agak sulit untuk membawa anak saya yang masih kecil berumur 2 tahun setengah. Tetapi ibu bapa saya berkeras menyuruh saya membawa anak saya bersama kerana itu cucu sulung mereka dan mereka mahukan dia pergi bersama.

    Saya pernah membawa anak kecil saya menunaikan umrah semasa beliau berumur setahun setengah dan tiada apa2 masalah. Namun untuk menunaikan haji, saya dimaklumkan jutaan haji bersesak dan saya risaukan anak kecil saya.

    Apa pendapat ustaz?

  39. Assalamualaikum ustaz,
    saya bersama isteri bercadang untuk menunaikan haji melalui pakej yang disediakan. boleh kami tau dengan lebih terperinci berkenaan pakej haji? t.ksh

  40. Assalamualaikum ustaz,
    kami suami isteri bercadang ingin menunaikan haji melalui pakej yang disediakan memandangkan giliran adalah dalam tempoh masa yang masih lama. Kami ingin mendapatkan pakej terperinci berkenaan pakaej mengerjakan haji 2012 tau tahun hadapan. t.ksh ustaz

  41. akum tuan haji .saya ingin bertanye,saya dan suami sudah mendaptar kat TH.pada 2011 giliran kami pada 2042 masa itu saya dah berumur 80tahun lebih manakala suami pula 95 tahun.ada ke cara nye untk nak cepat ke mecca.

  42. Assalaamualaikum. Saya dan isteri bercadang untuk menunaikan ibadah Haji pada tahun 2014 namun kami belum lagi mendaftar di TH. Jika kami ingin menggunakan pakej tuan, berapakah kos anggaran untuk kami berdua?

    • Wsm ww

      Biasanya pakej Haji adalah sekitar RM25,000.
      Sila rujuk Tabung Haji atau PJH.

      Terima kasih.

      IKLAN / PENGUMUMAN :
      Pendaftaran pakej-pakej Umrah, Umrah Khas, Umrah+Tour upah Badal Haji, Korban/Aqiqah di Tanah Suci dibuka sepanjang tahun. Sila mendaftar dengan menghubungi Pejabat Urusan 06-764 0010 / 06-764 4494 (pej), 016-696 7770 (Haji Azhar, staff) atau terus hubungi Ustaz Haji Abdul Halim Abdullah 019-678 0000.

      Untuk memudahkan tuan puan, semua urusan boleh juga dilakukan melalui jarak jauh.

      “Harapan Anda Matlamat Kami”

      HAJIUMRAH.COM

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 83 other followers

%d bloggers like this: